'Zoek contact met mede-ondernemers bij stap over de grens'

Ondernemers die de stap over de grens zetten moeten investeren in lokale contacten, maar het kan net zo zinvol zijn om ondernemers op te zoeken die hetzelfde al hebben meegemaakt.

"Ondernemers waarmee je kunt sparren. Waarbij je kunt zeggen: ‘oh, hoe heb jij dat aangepakt?'", vertelde Peter Verheij, directeur international trade bij ING, tijdens een seminar van het Oranje Handelsmissie Fonds.

Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, vindt dit ook. "Het is goed om frustraties te delen", zegt hij. "Ondernemers onder elkaar. Het gaat niet allemaal van een leien dakje. Soms is het moeilijk om voet aan de grond te krijgen. En als je dan hoort: 'ik ben niet de enige. Ook anderen hebben er last van'. Dat voelt beter."

Verheij ziet hierin ook de functie van een netwerk. "Natuurlijk heb je allerlei matchmaking sessies. Maar soms, aan het einde van de dag. ga je in de hotelbar zitten. Biertje erbij. En eventjes: wat vind jij er nou eigenlijk van? En waar loop jij nou tegenaan? En hoe doen we het eigenlijk?"

Kennis

Het hebben van contacten is één van de onderdelen waar een ondernemer in moet investeren bij ondernemen in het buitenland. "Volgens mij moet je in een aantal dingen moeite steken. Je moet in kennis investeren", vertelt Verheij. Hij haalt onder andere de marktscan aan die ondernemers kunnen maken.

"Als je die 500 euro al niet overhebt voor het eerste inzicht in een markt, begin er dan niet aan. Het kost je wat om te investeren in kennis van de lokale markt."

Verder moet een ondernemer investeren om er überhaupt naartoe te gaan. "Je moet dus willen reizen. Alles vanachter je bureau, dat gaat ‘m ook niet worden."

Lokale man of vrouw

Harm Kreulen, directeur van KLM, benadrukt dit ook. "Je zult toch, of je daar nou een distributeur aanstelt of een lokale man of vrouw die je in dienst neemt, er vaak naartoe moeten."

Cultuur is ontzettend belangrijk bij ondernemen over de grens en Peter Verheij waarschuwt werken in buurlanden niet te onderschatten. "Van een land ver weg, daarvan snappen we nog wel dat we ons er extra in moeten verdiepen", zegt hij.

Verkeerde parkeerplaats

"Dichterbij ontbreekt dat besef nog wel eens, terwijl men zich daar ook moet verdiepen in lokale omgangsvormen. In Duitsland, zet je auto niet op de verkeerde parkeerplaats. Dan is deal undone. Dus zijn er moeilijkere landen? Ja natuurlijk zijn die er, maar onderschat dichtbij niet."

"Cultuur speelt altijd. Als we hier een contract hebben getekend dan zijn we klaar, dan kunnen we gaan regelen", legt Verheij uit.

"Als je in andere markten bent dan gaat het hand op hand. Dat zijn van die open deuren, maar het is wel goed om je dat te realiseren. Dus kijk niet met je westerse Nederlandse ogen naar de lokale situatie."

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie