ACM roept via campagne op vermoedens over kartels te melden

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat mensen via een campagne oproepen om vermoedens over verboden afspraken tussen bedrijven te melden.

Bij een kartel maken bedrijven onderling afspraken om het concurrenten moeilijk te maken. Dat kan door bijvoorbeeld door prijsafspraken te maken of de markt onderling te verdelen. Volgens ACM worden producten of diensten door kartelafspraken al gauw 15 procent duurder.

Bestuursvoorzitter van ACM Chris Fonteijn noemt dergelijke afspraken "ordinaire diefstal". "Een kartelafspraak tast een gezonde concurrerende economie aan en ondermijnt het vertrouwen van burgers in bedrijven. We roepen iedereen op samen met ons kartels op te rollen", stelt Fonteijn.

De toezichthouder heeft een voorlichtingsvideo gemaakt en geeft op de eigen website extra informatie over verboden afspraken. Ook is er een kartelcheck gemaakt, waarmee twijfelaars kunnen controleren of ze mogelijk een kartel ontdekt hebben. ACM zal mensen via sociale media rechtstreeks benaderen met informatie over kartels.

In vertrouwen

De toezichthouder hoopt dat mensen door de campagne eerder geneigd zijn aanwijzingen voor kartelafspraken te delen. Zij kunnen dit in vertrouwen melden.

ACM richt zich daarmee volgens Fonteijn op de zwakste schakel van kartels: "De mensen rondom het kartel die ervan weten, ervan horen of het moeten uitvoeren."

De toezichthouder kan bedrijven boetes opleggen als zij verboden afspraken hebben gemaakt. De boete voor een bedrijf kan oplopen tot tientallen miljoenen euro's. Vanaf 1 juli wordt het ook mogelijk om persoonlijke boetes van maximaal 900.000 euro uit te delen.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie