Ondanks de opmars van online winkelen blijven veel retailers behoefte houden aan de aanwezigheid van fysieke winkels. Onder internationale retailers blijft ook Nederland een populair vestigingsland.

Uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van vastgoedadviseur CBRE blijkt dat 83 procent van de retailers zegt dat de marktontwikkelingen de expansieplannen van winkeliers niet beïnvloeden.

Daar staat tegenover dat 22 procent van de ondervraagden online ontwikkelingen wel als een bedreiging voor de detailhandel ziet.

Ondanks het overheersend positieve sentiment onder retailers verwacht slechts 17 procent van de ondervraagden voor aankomend jaar bezig te zijn met grootschalige uitbreidingen. Voor 2016 voorzien de retailers wel veel kleinschalige groei als het gaat om openen van nieuwe winkellocaties. 

Vooral het opzetten van nieuwe vestigingen in prominente winkelstraten en in winkelcentra is populair. Ook zeggen steeds meer ketens zich te willen vestigen op locaties waar stromen mensen samen komen, zoals op stations.

Nederland

Ondanks de recente faillissementsgolf onder winkelformules blijft Nederland een populair land onder retailers. Dat past in de wereldwijde trend, waarbij retailers zeggen zich vooral te willen vestigen in Centraal- en West-Europa.

Nederland noteert een achtste plek in de ranglijst van meest populaire locaties om een vestiging te openen. Ongeveer 22 procent van de respondenten zegt Nederland te zien als een belangrijke markt.

Zowel de wereldwijde, als de Europese top drie van de meest populaire locaties om winkels te openen, wordt gevormd door Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.