De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen zich volledig focussen op de kerntaken zoals op tijd rijden en betere service en wil daarom stoppen met de exploitatie van stationswinkels en busvervoer.

Dat staat onder andere in de toekomstplannen die de NS dinsdag bekend zal maken, melden NRC en De Telegraaf maandag op basis van ingewijden.

NS wil de exploitatie van eigen formules, waaronder Smullers, Julia's en de Broodzaak, en de franchisezaken zoals AH to Go, Starbucks en HEMA overlaten aan marktpartijen. Ook stopt het spoorbedrijf met het busvervoer door dochterbedrijf Qbuzz.

De drieduizend NS-medewerkers die in de winkels werken, moeten hopen op een nieuw, vast dienstverband bij een nieuwe eigenaar. In totaal werken er 4.600 mensen bij alle NS-winkels op de stations.

Niet accepteren

Vakbond FNV Spoor laat alvast weten de mogelijke nieuwe strategie niet te zullen accepteren. ''Er gaat geen trein beter rijden als je de winkels afstoot. Er wordt bovendien juist sterk verdiend in die winkels, meer dan op de treindienst", zegt een woordvoerder.

De Maatschappij Voor Beter OV spreekt in een reactie op de uitgelekte plannen van ''zwalkend beleid''. De organisatie is verbaasd dat NS Qbuzz alsnog wil verkopen. ''Immers, de bus vervult een belangrijke functie in het voor- en natransport van treinreizigers'', zei een woordvoerder.

Jeroen Dijsselbloem, als minister van Financiën de enige aandeelhouder van de NS, liet in oktober al weten dat het bedrijf zal moeten nadenken over het afstoten van activiteiten. De minister zette vraagtekens bij investeringen van de NS in horeca en busvervoer. 

Tijdelijk NS-topman Roger van Boxtel publiceert dinsdag de toekomstplannen van het bedrijf.