Er worden zeshonderd banen geschrapt bij groothandelketen Makro als onderdeel van een nieuwe strategie. Het concern gaat ook het assortiment verkleinen van 65.000 producten naar 32.000 producten. 

Dit schrijft Het Financieele Dagblad donderdag. Kef van Helbergen, directeur bij Makro Nederland, zegt tegenover de zakenkrant de winkelketen te gaan aanpakken. 

Er wordt zo'n 50 miljoen euro uitgetrokken de komende drie jaar om de winkels in een nieuw jasje te steken. 

Een woordvoerster van Makro wilde het bericht donderdagochtend niet bevestigen.

In 2014 werden er al 340 banen geschrapt bij de groothandelsketen. Bij alle zeventien vestigingen verdween toen een aantal banen. Destijds werd aangehaald dat het bedrijf met moeilijke marktomstandigheden kampte.

Makro is onderdeel van het Duitse Metro Group, dat bijvoorbeeld ook eigenaar is van Media Markt. Makro heeft zeventien vestigingen en naar eigen zeggen zo'n vijfduizend mensen in dienst.

Netwerkbijeenkomsten 

Met een stuk minder producten in de winkels, blijft er te veel ruimte over in de winkels. Van Helbergen wil de rest van de ruimte gaan gebruiken om diensten te gaan verkopen aan kleine ondernemers, de traditionele klanten van Makro. Zo wil de topman netwerkbijeenkomsten gaan organiseren.

In een vijftal winkels werd al gewerkt met het nieuwe concept. Volgens Van Helbergen kwamen klanten in deze winkels ook vaker en kochten ze meer.

Geschrokken

Vakbond CNV is geschrokken van het verlies van circa zeshonderd banen bij Makro. ''Dat is gigantisch, als je het afzet tegen het totale personeelsbestand'', zei onderhandelaar Michiel Wallaard donderdag.

Verdere details wist Wallaard nog niet. ''We hebben nu alleen een melding gehad van een collectief ontslag'', gaf hij aan. Later op de dag gaan de bonden met het bedrijf om tafel. ''We gaan het gesprek in om te kijken of er een fatsoenlijk sociaal plan af te spreken is voor de medewerkers''.

Dat hangt volgens Wallaard echter ook af van de bereidheid van Makro om in gesprek te gaan. ''De relatie tussen Makro en de bonden is niet extreem goed'', zo wist de onderhandelaar.

FNV wilde donderdag desgevraagd niet reageren op de ingreep van het groothandelsbedrijf. Volgens een woordvoerster heeft de bond maar weinig contact met Makro.