Detailhandelketen Hema heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geboekt van 28,8 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal in 2014 was het nettoverlies nog 14,8 miljoen euro. 

De toename van het verlies schrijft het warenhuis toe een eenmalige voorziening van 18,5 miljoen euro in verband met een schikking met franchisenemersvereniging VAB, dat meldt de keten woensdag.

De keten betaalt het bedrag, wat inclusief rente en compensatie uitkomt op 19 miljoen euro, over de komende drie jaar aan de winkeliers die onder de naam Hema opereren.

Hema en zijn franchisenemers lagen al sinds 2009 overhoop over de prijzen die de franchisenemers marketing en centraal aangeleverde producten zoals de bakkerijproducten van de keten. Met de overeenkomst komt een eind aan de lopende geschillen en de arbitrageprocedure, zo meldt Hema.

Hema-ceo Tjeerd Jegen zegt tegen NU.nl blij te zijn tot overeenstemming te zijn gekomen. "Beide partijen hebben ingezien dat het beter is voor het bedrijf om samen weer te focussen op de klant en naar de toekomst te kijken in plaats van elkaar in de rechtszaal te zien", licht hij toe. 

Bedrijfsresultaat

Het bedrijfsresultaat steeg van 22 miljoen euro in het derde kwartaal van het afgelopen jaar naar 23,5 miljoen euro dit jaar. De omzet steeg met 8 procent tot 292,8 miljoen euro.

De zogenoemde like-for-like omzet, waarbij de omzet van hetzelfde aantal winkels wordt vergeleken, daalde vorig jaar nog met 6,8 procent. In het derde kwartaal van dit jaar is sprake van een stijging van 5,2 procent.

De voorgenomen voorraadreductie van het warenhuis ligt op schema. Sinds een piek in april dit jaar is de winkelwaarde van de voorraad met 9 procent teruggebracht. Daarnaast is de productiviteit verhoogd. 

Buitenlandse focus

De omzet is in alle landen gegroeid. Daarbij was Frankrijk het best presterende land buiten de Benelux, waar woensdag de drieënveertigste winkel werd geopend in Lyon.

"Frankrijk is een groot voorbeeld naar waar Hema's toekomst ligt", zegt Jegen. "Het Franse publiek heeft Hema omarmd als een van de favoriete winkelmerken, daardoor worden we sterker als concern en minder afhankelijk van de Benelux."

De topman ziet voor Nederland naast de online kansen "beperkte mogelijkheden" om nog meer winkels in Nederland te openen, naast de "kansen bij OV-knooppunten". Als er meer winkels bijkomen zal dat vooral buiten de Benelux zijn. "Er zijn veel kansen in Frankrijk, Engeland en Spanje. Daar zit de groei. Daarom willen we de focus op het buitenland houden."