De strategie van Hema om als minisupermarkt te concurreren met de Albert Heijn of als prijsvechter met de Action is niet succesvol geweest

Dit zegt Hema-topman Tjeerd Jegen in een interview met De Volkskrant.

Hema lijdt al lange tijd verlies. Zo werd over het tweede kwartaal een nettoverlies geboekt van 19 miljoen euro. Een flinke verbetering nog ten opzichte van een jaar eerder.

In oktober schreef kredietbeoordeelaar Moody’s in een rapport dat de financiële kloof tussen Action en Hema steeds groter wordt. Bij Action steeg het bedrijfsresultaat tussen 2011 en 2014 met gemiddeld 24 procent, terwijl dat van Hema in dezelfde periode daalde met 12,9 procent.

Onvergelijkbaar

Om de dalende resultaten tegen te gaan werden verschillende strategieën ingezet . Zo opende Hema bijvoorbeeld een aantal minisupermarkten. Maar nu verwacht Jegen, die zelf in april aan het roer kwam bij Hema, dat de concurrentie met de Albert Heijn en Jumbo toch niet gewonnen kan worden.

Jegen denkt dat de winkelketen niet naar anderen hoeft te kijken. “Wij moeten onvergelijkbaar zijn”, aldus de topman.

De komende jaren wil hij inzetten op de online verkoop en op de buitenlandse winkels. Eind november werd nog het eerste filiaal geopend op een buitenlandse luchthaven, op London Stansted Airport.