Luchtvaartmaatschappijen hadden ook in oktober grote moeite de vrachtruimte aan boord van hun vliegtuigen te vullen. De vraag nam met niet meer dan 0,5 procent op jaarbasis toe, terwijl de capaciteit 5,8 procent hoger lag.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie IATA.

In Europa en Azië is de groei van het goederenvervoer door de lucht nagenoeg tot stilstand gekomen. In Afrika en Noord- en Latijns-Amerika was in oktober sprake van krimp. Alleen vervoerders in het Midden-Oosten zagen de vraag nog altijd stevig toenemen.

Ondanks de achterblijvende vraag houdt de hoeveelheid beschikbare vrachtruimte gelijke tred met de groeiende stoelcapaciteit voor passagiers. Veel luchtvaartbedrijven nemen vracht mee in de buik van passagierstoestellen.

Aan de andere kant hebben luchtvaartmaatschappijen de ontwikkeling van de vraag overschat, erkent IATA-directeur Tony Tyler. De seinen leken op groen te staan voor groei, maar daar is weinig van terechtgekomen.

De gemiddelde beladingsgraad is daardoor de afgelopen maanden weggezakt tot rond de 44 procent. Dat is het laagste niveau sinds het crisisjaar 2009. De vooruitzichten blijven in ieder geval tot het einde van dit jaar erg mager, waarschuwde Tyler.