Files op de A58 tussen Breda en Eindhoven kostten het bedrijfsleven vorig jaar het meest. Op dit traject ging maar liefst 8,4 miljoen euro verloren.

Dat blijkt maandag uit de filelijst van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en TNO.

Vorig jaar stond het traject nog op plek drie in de lijst. De transportsector liep toen 7,2 miljoen euro schade op. 

Op twee in de 'schadelijst' staat het gedeelte van de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein (7 miljoen euro). Op drie staat het traject op de A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein (6,9 miljoen euro).

Zuid-Holland

Opvallend is dat de A15 tussen knooppunt Benelux en Vaanplaan twee jaar geleden nog op één stond, maar dit jaar niet meer in de lijst is te vinden. Vermoedelijk hangt dit samen met de verbreding van die weg.

Files kostten het Nederlandse bedrijfsleven vorig jaar in totaal 852 miljoen euro. Het schadebedrag na fileleed een jaar eerder kwam uit op 797 miljoen euro.

De brancheverenigingen benadrukten maandag de noodzaak van investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen, nu de filedruk opnieuw toeneemt. 

Extra voertuigen

Naast ergernis en directe vertragingsschade leiden files volgens de organisaties ook tot andere kosten. Zo kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om goederen toch op tijd af te leveren.

Ook eist het inspelen op files aanpassingen in de rit- en routeplanning en dus extra inspanning op het gebied van logistiek. Verder zorgen files voor vertragingen in het productieproces van bedrijven.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wijst er in een reactie op dat de Nederlandse snelwegen intensief worden gebruikt en dat het weer drukker wordt op de weg nu het beter gaat met de economie. ''Na de periode van afnemende files nemen deze sinds een jaar weer toe nu het weer beter gaat met de economie, maar ze zijn nog altijd flink minder dan de piek in 2008."

Om het verkeer beter door te laten rijden in de Randstad en op wegen naar het oosten en westen, liggen plannen klaar als de aanleg van de Blankenburgtunnel en de verbindingsweg tussen de A13/16 in de regio Rotterdam en de verlengde A15 in Gelderland.