Warenhuisketen Hema is door consumenten voor de achtste keer op rij verkozen tot "meest onmisbare merk van Nederland".

Dat blijkt uit een jaarlijkse ranglijst van honderd merken die wordt opgesteld door het kennisinstituut Eurib.

Bol.com en Ikea staan op plaats twee en drie. De top tien van onmisbare merken bestaat verder uit Kruidvat, iDeal, Albert Heijn, Lidl, NOS journaal, Action en Blokker.

Het instituut vroeg 1.211 Nederlandse consumenten naar de "onmisbaarheidsscore" van 1.490 merken. Deze score meet het aantal respondenten dat bij een merk laat weten het jammer te vinden als het zou verdwijnen. 

Hema is beoordeeld met een onmisbaarheidsscore van 69 procent. Dit is fors minder dan in 2008, toen de score nog uitkwam op 81 procent.

Het warenhuisconcern heeft te kampen met een dalende omzet. Sinds het najaar van 2014 probeert de onderneming het tij te keren door onder meer winkels en prijzen aan te passen. De maatregelen hebben echter niet weten te voorkomen dat de onmisbaarheid van Hema afneemt, zo concludeert Eurib. 

Het verschil tussen Hema en Bol.com bedraagt nog een procentpunt. "Het is dus de vraag of Hema in 2016 zijn positie als nummer één weet vast te houden", aldus het instituut.