De detailhandel heeft in september 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

De stijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen. September kende dit jaar een woensdag meer en een maandag minder dan vorig jaar. Op een woensdag wordt doorgaans meer verkocht dan op een maandag.

De verkopen lagen 5,1 procent hoger, terwijl de prijzen 0,8 procent lager waren dan een jaar eerder. Vooral de winkels in non-foodartikelen realiseerden meer omzet. De online omzet groeide in september met ruim 20 procent.

Kleding

Bij de winkels in non-foodartikelen was de omzetgroei van 15,2 procent bij kledingwinkels volgens het statistiekbureau opvallend. Dat hangt mogelijk samen met het weer; augustus was dit jaar relatief warm en september relatief koud. Warm weer in de zomervakantie kan een negatief effect hebben op de omzet, relatief koud weer een positief effect.

Vorig jaar was dat andersom. Toen was augustus relatief koud en september relatief warm. Mede hierdoor hadden kledingzaken in augustus van dit jaar te maken met een omzetkrimp en in september met een forse omzetgroei.

Interieur

Ook bij de omzetontwikkeling van de winkels in woninginrichtingsartikelen kan dit weereffect optreden. In augustus leden deze winkels voor het eerst dit jaar omzetverlies, in september was de omzetgroei weer in lijn met de eerdere maanden van 2015. Verder hebben ook de drogisterijen meer omgezet dan een jaar eerder.

Niet in alle non-foodwinkels groeide de omzet. Doe-het-zelfzaken, elektronicawinkels en winkels in huishoudelijke artikelen verloren omzet.

De opbrengsten van winkels in voedings- en genotmiddelen was in september 2,9 procent hoger dan een jaar eerder. De supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,4 procent. De speciaalzaken bleven steken op een nulgroei.