De NS kan een schadeclaim van concurrent Veolia verwachten. Veolia wil financiële compensatie voor de vele manuren die het investeerde in aanbesteding voor het Limburgse spoor.

Dat meldt BNR. Veolia zegt nog niet hoe hoog de schadeclaim wordt.

In februari gunde Limburg het ov vanaf december 2016 tot en met 2031 aan NS-dochter Abellio. In juni trok Limburg die gunning weer in, toen bleek dat NS en Abellio gesjoemeld hadden.

De nummer twee van de aanbesteding, Arriva, werd daarop als nieuwe vervoerder aangewezen. Maar daartegen maakte Veolia, dat een nieuwe aanbesteding wilde, bezwaar.

Buitenspel

Dit bezwaar wees de provincie echter af. Volgens de provincie heeft Veolia zich tijdens de aanbesteding buitenspel gezet door 4 miljoen euro extra per jaar te vragen, bovenop het maximale jaarbudget van 55,5 miljoen.

Veolia zei op extra kosten gejaagd te worden, omdat de NS geen redelijk aanbod deed voor het gebruik van faciliteiten op stations. Maar dat geldt volgens de provincie net zo voor Arriva, en die bleef wel binnen het budget.

Gevoelige informatie

Vanwege de aanbestedingsaffaire stapten het afgelopen jaar twee topmannen van de NS op: bestuusvoorzitter Timo Huges en Carel van den Driest, de voorzitter van de raad van commissarissen.

De NS speelde gevoelige informatie van concurrenten Arriva en Veolia door aan de eigen dochter Abellio, dat ook aan de aanbesteding in Limburg meedeed en de aanbesteding won.

Er loopt ook een strafrechtelijk onderzoek naar vermoedelijke malversaties bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.