Meer kerstverkopen in supermarkten verwacht dit jaar

Nederlandse consumenten zullen in de twee laatste weken van december gemiddeld 735 miljoen euro per week stukslaan in de supermarkt, 1,5 procent meer dan een jaar eerder. 

Dat verwacht althans marktonderzoeker Gfk. De laatste twee jaar op rij daalden de kerstverkopen.

In oktober kwam de supermarktomzet uit op 3,2 miljard euro, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 0,9 procent. Gemiddeld stond er een bedrag op van 21,79 euro, wat neerkomt op een toename met 0,8 procent.

Over de eerste tien maanden van 2015 behaalden Nederlandse supers een omzet van in totaal 28,3 miljard euro. Dat is 1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging komt bijna geheel op conto van het toegenomen aantal supermarktbezoeken.

Consumentenvertrouwen 

Andere indicatoren die wijzen op goede kerstverkopen zijn het consumentenvertrouwen en de consumentenuitgaven. 

Het consumentenvertrouwen was in de afgelopen acht jaar niet zo hoog als in oktober van dit jaar. De toename komt vooral doordat consumenten positiever zijn over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten verbetert ook.

De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen stegen in augustus met 2,9 procent ten opzichte van augustus 2014.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie