Guido van Woerkom, die donderdag is benoemd tot nieuwe voorzitter van Detailhandel Nederland, wil dat politici meer werk gaan maken van de beloftes van een Europese interne markt. 

Hij wil dat barrières worden weggenomen die het lastig maken om over de grens te ondernemen.

Onderzoek van de brancheorganisatie wijst uit dat 20 procent van de winkeliers graag wil groeien in het buitenland, door fysieke winkels of webshops te openen. Veel ondernemers doen dit alleen niet omdat er nog grote verschillen bestaan tussen de regels in de lidstaten.

Van Woerkom was eerder directeur van verkeersorganisatie ANWB. Hij werd vorig jaar nog aangewezen om Nationale ombudsman te worden. Maar na zijn benoeming door de Tweede Kamer kwam er kritiek.

Van Woerkom had zich eerder negatief uitgelaten over Marokkanen. Toen er ook nog een discussie ontstond over zijn vertrekbonus bij de ANWB, trok hij zich terug.

Een voorbeeld van de verschillende regels waar de winkeliers op wijzen, is dat het brandveiligheidsvoorschrift voor meubels in Engeland strenger is dan in de rest van de EU. In Frankrijk worden andere eisen aan verpakkingsmateriaal van keukenspullen gesteld dan in de rest van Europa.

''Het is doodzonde dat voorbeelden zoals deze de groei van het grensoverschrijdend ondernemen in de weg staan'', aldus de nieuwe voorman van de brancheorganisatie. ''De handelsgeest van Nederlandse winkeliers is indrukwekkend, maar het is teleurstellend dat er in Europa na bijna 25 jaar nog altijd zoveel barrières om te ondernemen zijn.''