Supermarkten hebben de afgelopen jaren de verkoop van bakproducten en ingrediënten voor desserts zien stijgen.

Dat meldt de NOS op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau IRI Nederland.

"Dit jaar ligt de verkoop tot nu toe op 184 miljoen euro. Over dezelfde periode in 2011 heb je het over 159 miljoen", zegt Sjanny van Beekveld van IRI tegen de NOS. Dit is een groei van bijna 16 procent.

"En dit zijn dan cijfers van alleen supermarkten. Ketens als Xenos, Blokker en spelen ook enorm in op de baktrend", die volgens van Beekveld zeker wordt gestimuleerd door het programma Heel Holland Bakt.

Het aantal kook- en bakwinkels is de afgelopen jaren met 10 procent toegenomen. "Nu zijn het er 220, vier jaar geleden waren het er nog 200", aldus Gertjan Slob van Locatus, een bedrijf dat bijhoudt wat voor soort winkels en hoeveel er in Nederland van zijn.

Producenten van bakmeel en andere ingrediënten, zoals Dr. Oetker en Koopmans, zien een omzetstijging van 18,5 procent. Directeur van Dr. Oetker David van der Stok zegt tegen de NOS dat de consument vooral interesse heeft in de basisproducten zoals meel en toevoegingen zoals gist en vanillesuiker. "Eerst was er de cupcake-trend, nu zien we vooral interesse voor de basis. De consument durft steeds meer".