Bedrijven moeten de data die ze verzamelen over hun consumenten kunnen gebruiken en verkopen. Daarom moet de overheid de privacywetgeving op dit gebied versoepelen. 

Die oproep doet Diana Janssen, directeur van DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing.

Janssen bepleit een betere balans tussen privacyregels enerzijds en de ruimte voor bedrijven om te innoveren aan de andere kant tijdens de opening van de Amsterdam Privacy Week vrijdag, een conferentie over het beschermen van persoonsgegevens.

"De overheid creëert een positief klimaat voor startups en heeft innovatie hoog op de politieke agenda", zegt Janssen. "Tegelijkertijd bemoeilijken ingewikkelde privacyregels innovatie, terwijl ze de consument niet beter beschermen."

Mkb

Met name startups en het mkb zouden met eenvoudigere wetgeving beter kunnen concurreren met gevestigde bedrijven die al een grote database hebben opgebouwd.

Door de huidige wetgeving moeten zij echter steeds opnieuw toestemming vragen om de data die ze verzamelen, over de voorkeuren en het gedrag van hun consumenten, te gebruiken.

Janssen vindt dat bedrijven open moeten open zijn over wat ze met de gegevens van consumenten doen. "Op basis daarvan kunnen mensen zelf bepalen of ze hun gegevens af willen staan."