De groep bedrijven die de bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden voor zijn rekening neemt heeft daarvoor ook de financiën rond. 

Dat maakt BAM, dat samen met PGGM, VolkerWessels en DIF het consortium OpenIJ vormt, dinsdag bekend. De klus werd in augustus al aan de groep gegund en heeft een waarde van circa 500 miljoen euro.

De bouw begint volgend jaar en de nieuwe sluis is naar verwachting eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart. De huidige Noordersluis is na bijna honderd jaar aan vervanging toe om de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam te verbeteren en de economie in de regio te stimuleren.

De nieuwe sluis, waarop getijden geen invloed hebben, wordt zeventig meter breed, vijfhonderd meter lang en achttien meter diep om ruimte te bieden aan alsmaar groter wordende zeeschepen.

De Europese Investeringsbank (EIB) maakte dinsdagmiddag bekend 165 miljoen euro in de bouw van de zeesluis te steken. Volgens de bank verloopt 90 procent van de internationale handelsstromen door Europa via havens en is het daarom essentieel dat de Amsterdamse haven ontsloten wordt.

''Amsterdam heeft meer distributiecentra dan elke andere Europese regio en de haven ondersteunt met zijn logistieke diensten bedrijven in Nederland en Noord-Europa''.