Albert Heijn heeft deze week in China een webwinkel geopend. De AH-winkel is te vinden bij Aholds Chinese partner Tmall.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad (FD) dinsdag.

Een groot deel van de producten van Albert Heijn werd in China al online verkocht door Nederlandse Chinezen, die er flinke meerprijzen voor vroegen. Een eigen webwinkel moet ervoor zorgen dat dat geld weer bij Albert Heijn terechtkomt. 

Albert Heijn maakt geen gebruik van een eigen site, maar verkoopt zijn producten op Tmall, voorheen bekend als Taobao en onderdeel van de Chinese internetreus Alibaba. Tmall is veruit de grootste online marktplaats van China. 

Etos

Ahold gaat in eerste instantie ongeveer honderd producten verlopen in China. Daarbij ligt de nadruk op eigenmerkproducten van Albert Heijn en Etos. De prijzen in de Chinese winkel zijn wat hoger dan die in de Nederlandse supermarkten.

"Dit initiatief past in de ondernemersgeest binnen ons bedrijf, en in de voortrekkersrol die we hebben met onze online activiteiten", zegt een woordvoerder van Ahold tegenover het FD.

Daigou

Parallelimport, de zogeheten 'daigou', is voor westerse fabrikanten en winkels een groeiend probleem. Westerse producten worden in Nederlandse winkels gekocht en vervolgens verkocht op websites als Tmall of JD.com.

Om dit probleem het hoofd te bieden, openen verschillende westerse bedrijven nu eigen webwinkels in China.