Kleding en schoenen worden het komende jaar duurder. Dat voorspelt het economisch bureau van ABN Amro. 

Hoe groot de prijsstijging zal zijn, is lastig te voorspellen, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom van ABN Amro. "Het is een serieuze prijsstijging. Iets van 50 euro zal niet ineens 100 euro kosten. Maar een middagje winkelen gaat wel duidelijk duurder worden."

De prijsstijging is het gevolg van de dollar die duurder is geworden ten opzichte van de euro. Winkeliers zijn hierdoor duurder uit bij het inkopen van hun producten en zijn genoodzaakt dit door te berekenen aan de consument. 

De bank verwacht dat de dollar in het laatste kwartaal van 2015 nog verder in waarde stijgt ten opzichte van de euro. ABN Amro gaat er daarmee vanuit dat de dollar eind dit jaar nog pariteit met de euro bereikt. 

Daarnaast is de import duurder geworden door gestegen loonkosten in de landen waar de producten worden geproduceerd.

Consument 

ABN Amro gaat ervan uit dat klanten geneigd zijn de prijsstijging te slikken. "Het sentiment hangt samen met de statistieken en verwachtingen voor de economie", legt Duijn uit. 

De bank verwacht dat de economie in 2016 met 2,5 procent groeit en dat de consumptie door particulieren zal stijgen met 1,9 procent. "Als consument zijn de lage prijzen niet meer de enige factor waar je dan naar kijkt, waarmee andere invloeden een grotere rol gaan spelen", zegt Duijn.

De verwachting is volgens hem niet alleen gestoeld op statistieken. "Dit sentiment leeft ook in de branche. Als je de historie erop naslaat, gaan prijsstijgingen niet altijd ten koste van de volumes. Nu de particuliere consumptie en de economische groei toeneemt, is de kans aanzienlijk groeter dat de consument prijsstijgingen accepteert", aldus Duijn.

Winstmarge

Detaillisten kunnen bovendien niet veel anders dan de prijs verhogen, stelt ABN Amro, omdat zij de afgelopen jaren hard zijn geraakt door de crisis en de toegenomen concurrentie.

Het bedrijfsresultaat van de detaillisten daalde van 2010 tot en met 2013 met 70 procent. De winstmarge nam af van 5,5 procent van de omzet in 2010 naar 1,6 procent in 2013. In 2014 bleef de omzet verder dalen en zijn ook de winstmarges verder afgenomen.

Duijn verwacht dat ook webwinkels de prijzen gaan verhogen. "Maar de dynamiek is daar anders, de focus is meer op volumes. Of het in dezelfde mate is, valt nog niet te zeggen."