Warenhuisketen Hema heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geboekt van 19 miljoen euro. Dat is wel flink minder dan een jaar eerder, toen het bedrijf nog 30,1 miljoen euro in de min uitkwam. 

Het bedrijfsresultaat daalde van 20,7 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2014 naar 15,3 miljoen euro dit jaar. 

Hema heeft in het tweede kwartaal meerdere initiatieven geïntroduceerd om de productiviteit van de Nederlandse filialen te verbeteren. De ombouwoperatie van de winkels in België en Luxemburg is de afgelopen periode afgerond.

De netto-omzet van het concern steeg met 8 procent naar 267,3 miljoen euro. Hema profiteerde van de toegenomen consumentenbestedingen en zag in het tweede kwartaal het aantal bezoeken van klanten en het aantal transacties groeien. 

De grootste stijging was te zien bij huishoudartikelen en persoonlijke verzorgingsproducten, vooral dankzij het zogenoemde blijmakers-assortiment, dat vorig jaar is gelanceerd. Dit bestaat uit kleine cadeautjes zoals armbandjes, usb-sticks en zeep. Ook voedingsmiddelen doen het goed. De omzetontwikkeling van kleding ligt in lijn met de markt.

"We willen alledrie de hoofdgroepen verder laten groeien", zegt ceo Tjeerd Jegen in een toelichting tegen NU.nl. "We hebben dan ook net een nieuwe topman voor de kledingafdeling aangetrokken. We zijn marktleider in babykleding, maar vanaf kleuterkleding verlaten mensen ons. Daar ligt een enorme kans. Het hele modieuze laten we graag aan andere ketens over, maar voor goede basics moeten mensen bij de Hema zijn."

Transitie

Hoewel Jegen de eerste resultaten "bemoedigend" vindt, vindt hij dat er de rest van het boekjaar nog veel werk aan de winkel is. "Dat doen we door ons vooral te richten op de Benelux, internationale uitrol en e-commerce. We moeten bovendien beter op de kaart zetten waar Hema voor staat."

Hema blijft zich ook de komende tijd richten op internationale uitbreiding. In Frankrijk steeg de netto-omzet in het tweede kwartaal met 23,9 procent naar 15,8 miljoen euro dankzij de opening van vijf nieuwe winkels. In Spanje werd één nieuwe winkel geopend.

Het duurt wel even voordat het bedrijf weer zwarte cijfers schrijft, verwacht Jegen. "Het verlies is over de afgelopen jaren opgebouwd, het duurt wel even voordat het weer opgelost is. Daarvoor moeten we doorpakken en betere marges realiseren. Maar het streven is natuurlijk zo snel mogelijk weer winst te boeken", aldus de topman.