Nieuwe online supermarkt Picnic doet wachttijd in de ban

De nieuwe online supermarkt Picnic, die woensdag officieel zijn deuren opent, wil concurrenten als Albert Heijn en Jumbo vooral aftroeven door boodschappen gratis en zonder wachttijd te bezorgen.

Dat zeggen oprichters Michiel Muller en Joris Beckers tegen NU.nl.

"Bestaande boodschappenbezorgdiensten hebben vaak tijdslots van twee uur, een soort taxisysteem", verklaart Beckers. "Dus dat betekent wachten. Wij werken volgens een bussysteem, met vaste rondes en heel nauwkeurig. Daarmee zijn we om de dag in de buurt, wat mensen precies genoeg blijken te vinden."

Picnic heeft inmiddels een proefperiode in Amersfoort afgerond. Mensen bestellen hun boodschappen via een app en krijgen die vervolgens op een afgesproken tijdstip gratis thuisbezorgd.

"Wij kunnen de boodschappen tegen een lage prijs verkopen en gratis bezorgen doordat we geen 'taxi' hebben en geen winkels", zegt serie-ondernemer Michiel Muller, bekend van onder meer Tango en Route Mobiel. "Daarmee besparen we kosten en dat voordeel gaat terug naar de consument."

Superdirect.com

Picnic is niet de eerste partij die met een puur online versie van een supermarkt komt. In september 2013 werd Superdirect.com gelanceerd. Hier konden klanten online boodschappen bestellen om die vervolgens met behulp van een QR-code op te halen bij een volautomatisch afhaalpunt. Na ruim een half jaar ging de onderneming echter al failliet.

"Een belangrijk verschil met Picnic is dat Superdirect.com een pick-up point had", stelt Muller. "Uit onderzoek blijkt dat mensen thuisbezorging willen in plaats van nog een rit naar een afhaalpunt."

De oprichters van Picnic zijn drie jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het concept. "Het was geen sinecure", zegt Muller. "Zo hebben we zelf een elektrisch voertuig ontwikkeld, want wat wij wilden bestond nog niet."

Het elektrische busje waarmee Picnic gaat bezorgen is klein, heeft een zijlader en gaat maar 45 kilometer per uur. Het ontwerp is gericht op snel en makkelijk stoppen en weer doorrijden. De onderneming zet studenten in voor de bezorging.

Het assortiment van Picnic bestaat vooral uit A-merken. De startup vormt daarvoor een inkoopcombinatie met supermarktbedrijf Boni. 

Picnic wil op termijn landelijk actief worden, maar voorlopig beperkt het bedrijf zich tot Amersfoort. "Laten we daar eerst maar eens succesvol worden, hopelijk verspreidt de dienst zich daarna als een olievlek", aldus de oprichters.

Diepe zakken

Hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot denkt dat Picnic "diepe zakken en een lange adem nodig heeft" om te slagen in zijn plannen.

"Het is een heel uitdagend businessmodel en ze hebben sterke concurrenten. Wat ze wel heel verstandig doen, is kostenefficiënt draaien door maar een paar keer per week te leveren en zich vooralsnog alleen te richten op drukbevolkte gebieden."

Voor de consument is het in ieder geval een goed concept, vindt Sloot, vanwege de laagste prijsgarantie en de gratis bezorging. "De vraag is echter hoe Picnic een rendabel model kan ontwikkelen."

Sloot wijst op de Britse online supermarkt Ocado. "Dit bedrijf heeft inmiddels een miljard euro omzet en draait break-even, Ocado bewijst dat het wel kan. Maar zij rekenen wel bezorgkosten en zijn ook wat duurder dan concurrenten als Tesco."

Picnic treedt toe tot een markt van 35 miljard euro omzet per jaar. "Maar boodschappen hebben een hele complexe logistiek met kwetsbare producten. Bovendien is de waarde per product heel laag."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie