Stichting Renteswapschadeclaim komt met een schadeclaim tegen ING. De aankondiging volgt kort op een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in een zaak waarbij een ING-klant in het gelijk is gesteld. 

Het ging in dit geval om een schade van 1,3 miljoen euro. Dat meldt de stichting woensdag aan NU.nl.

De stichting hoopt via een procedure bij de Rechtbank Amsterdam een vergelijkbaar resultaat af te dwingen voor alle gedupeerden die zich bij de stichting hebben aangesloten. Volgens de stichting kan de schade voor ING oplopen tot meer dan 1 miljard euro.

Het Hof oordeelde afgelopen dinsdag dat ING ten onrechte had verzwegen dat de bank een verplichte extra lening verstrekt bij een renteswap.

Als klanten dat van tevoren hadden geweten, zouden ze nooit een renteswapovereenkomst bij de bank hebben gesloten, stelt het Gerechtshof. Daarom moet de overeenkomst volgens het Hof met terugwerkende kracht worden ontbonden.

Volgens voorzitter Pieter Lijesen van Stichting Renteswapschadeclaim is de eerdere uitspraak van het Hof "vrij universeel" toepasbaar op alle ING-klanten met een renteswap.

Aandurft

"Nergens heeft de ING Bank namelijk kenbaar gemaakt dat er extra krediet werd verstrekt. De offerte, de brochures en de voorwaarden zwijgen allemaal hierover", aldus Lijesen.

"Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat ING Bank deze zaak aandurft. In ieder geval is zeker dat het de ING Bank veel geld gaat kosten om iedereen schadeloos te stellen."

ING heeft renteswaps aan particuliere vastgoedbeleggers, mkb’ers, zorginstellingen en onderwijsinstellingen verkocht. In veel gevallen heeft de bank tussentijds de rente verhoogd.

De stichting zet zich in voor gedupeerde mkb'ers die een renteswapcontract bij Rabobank, ING of ABN Amro hebben afgesloten. Eerder dit jaar heeft de stichting Rabobank al gedagvaard.

Renteswaps

Met de renteswaps wilden bedrijven en instellingen zich indekken tegen een stijgende rente. Ze betaalden een van tevoren afgesproken rentetarief, ongeacht wat er met de rente zou gebeuren.

Maar omdat de rente in de afgelopen jaren juist flink is gedaald en de klanten toch het afgesproken tarief moesten betalen, hebben zij daar zwaar verlies op geleden. En als zij onder de overeenkomst uit wilden komen, moesten de klanten daar doorgaans een boete voor betalen.

Banken krijgen de kritiek dat zij hun klanten niet goed hebben voorgelicht over de risico’s van dit financiële product.