Autotoeleverancier Wabco sluit zijn fabriek in Meppel. De vestiging, waar ongeveer honderdveertig mensen werken, gaat in de tweede helft van volgend jaar dicht.

Het bedrijf wil met de ingreep goedkoper gaan werken en zo zijn wereldwijde concurrentiepositie handhaven.

Wabco maakt in Meppel remcilinders. De productie zal worden verplaatst naar het buitenland. ''De concurrentie in de commerciële automarkt is enorm, zeker op het gebied van mechanische onderdelen'', verklaart algemeen directeur Raymond Vermeulen van Wabco in Meppel.

Woensdag is het personeel van het voornemen op de hoogte gebracht. ''We hebben een sociaal plan gemaakt waarin de focus ligt op het begeleiden van werk naar werk. We gaan hierover in de komende periode met de ondernemingsraad en vakorganisaties in gesprek'', aldus Vermeulen.

Pijnlijk bericht

Vakbond CNV Vakmensen noemt het besluit van Wabco woensdag in een reactie "een pijnlijk bericht".

“Dit is heel zuur, zeker als je beseft wat voor kwaliteit er wordt geleverd, hoe flexibel de werknemers zich hebben ingezet en hoe ze hebben meegedacht over kostenbesparingen”, zegt bestuurder Frans Strolenberg van CNV Vakmensen. “Uiteindelijk kopen ze daar dus helemaal niks voor en staan ze straks op straat.”

Volgens Strolenberg heeft het bedrijf de vestiging in Meppel jarenlang "verwaarloosd". "Intussen is in Polen een grote, nieuwe vestiging gebouwd waar heel Meppel zowat in past. Nu de vestiging in Meppel is uitgeknepen en er geen sap meer uit de citroen komt, wordt het bedrijf gesloten.”

De vakbond zal binnenkort over een sociaal plan overleggen.

Omzet

Het concern levert wereldwijd systemen voor remmen, stabiliteit, vering, automatische transmissie en aerodynamica. Die zitten verwerkt in tal van trucks, bussen en trailers.

Wabco rapporteerde vorig jaar een omzet van omgerekend 2,6 miljard euro. Het hoofdkantoor staat in Brussel en er werken wereldwijd elfduizend mensen.