De fysieke winkels binnen de detailhandel blijven belangrijk voor consumenten ondanks een sterk groeiend marktaandeel van online winkelen binnen deze sector.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerde sectoranalyse van ABN Amro.

De bank verwacht dat het aandeel van online winkels in de totale detailhandel-omzet de komende tijd groeit met 7 tot 9 procent per jaar.

De verschillen binnen de sector zijn groot. ABN verwacht de sterkste groei in de markten die hier pas net mee zijn begonnen zoals de bouw- en supermarkten.

Voor de analyse peilde ABN 3.500 consumenten over hun voorkeur voor online en offline winkelen. Daaruit blikt dat fysieke winkels nog steeds belangrijk blijven bij de online strategie van winkels. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld online geïnspireerd raken om offline iets te kopen.

Ook willen kopers producten kunnen aanraken. Voor 40 procent van de ondervraagde consumenten is dit doorslaggevend bij de aanschaf van iets.

Direct meenemen

Een ander voordeel van fysieke winkels volgens ABN, is dat mensen producten direct mee naar huis kunnen nemen. Dit geldt vooral voor bouwmarkten, bijna 80 procent van de consumenten geeft aan nog net zo vaak een bouwmarkt te bezoeken.

"De mogelijkheid iets te kunnen passen, een beroep te kunnen doen op kennis en kunde en de directe beschikbaarheid van producten wordt door bijna driekwart van de consumenten het meest gewaardeerd", zegt Saskia van de Scheur, sectoranalist detailhandel van ABN Amro.

De detailhandel zit al jaren in zwaar weer. De financiële crisis heeft de sector hard geraakt en de opmars van online winkels heeft veel marktaandeel van grote spelers zoals V&D, Blokker en Hema afgesnoept. Maar vooral discountketens zoals Action en Primark maken het de traditionele ketens moeilijk.