Slechts een op de tweehonderd startups schaalt binnen vijf jaar op tot een onderneming met meer dan tien miljoen euro omzet, een zogenoemde scale-up.

Dat blijkt maandag uit onderzoek van accountantsorganisatie Deloitte en leiderschapsopleiding THNK onder 400.000 startups.

Scale-ups, zoals Facebook, Uber en Google, zijn ondernemingen met een innovatief product of een vernieuwende dienst.  Ze komen vaak "uit het niets" en laten een spectaculaire groei zien. Bovendien zijn ze eenmaal volwassen vaak goed voor zeer veel werkgelegenheid.

In de meeste gevallen zijn het ervaren ondernemers die een scale-up leiden. Meer dan de helft van deze bedrijven is bovendien opgericht door een divers en deskundig team en niet door een individuele ondernemer.

"Het starten van een bedrijf vereist een combinatie van ervaring en mentaliteit, waarbij gedrevenheid en het vermogen om anderen te inspireren belangrijke eigenschappen zijn. Deze kwaliteiten komen tot wasdom door jarenlange ervaring als ondernemer of binnen een grote onderneming. Vandaar dat de oprichters van scale-ups vaak eind dertig, begin veertig zijn", aldus THNK.

Het lanceringsmoment van een scale-up valt vaak samen met een, vaak technologische, trend. Scale-ups nemen bijna twee keer zoveel tijd voor de uiteindelijke marktintroductie als startups.