Verkopen kledingwinkels blijven achterlopen

Kledingwinkels haken nog niet aan bij de aantrekkende economie. 

Na de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar loopt de omzet in de modebranche nog 2,6 procent achter vergeleken met een jaar geleden, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie INretail.

Kledingwinkels ondervinden hevige concurrentie van alternatieve shopkanalen als tijdelijke 'flash sales' op bepaalde locaties, magazijnverkopen en fashionverkoopevents.

De reguliere zaken en webwinkels zoeken naar een antwoord op deze ontwikkeling, aldus INretail. Het kopen van kleding blijft populair bij consumenten maar veel verkopers hebben volgens de brancheclub de juiste aansluiting op de veranderende markt nog niet gevonden.

De modebranche heeft al enkele jaren last van teruglopende verkopen.

Woonwinkels

Met woonwinkels gaat het inmiddels wel weer goed, geholpen door de verbeterde huizenmarkt. Zij zagen hun omzet in de eerste zeven maanden gemiddeld 12,6 procent stijgen.

Schoenenwinkels deden het qua omzet gemiddeld 1,9 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl sportzaken hun omzet van vorig jaar min of meer evenaarden.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie