Spoorbedrijf NS zag de omzet in het eerste halfjaar flink stijgen. NS haalde een omzet van bijna 2,4 miljard euro, ofwel 16 procent meer dan in dezelfde periode in 2014.

De stijging schrijft het bedrijf vooral toe aan de Scotrail-concessie in Schotland die per 1 april dit jaar is ingegaan en door een hogere omzet bij Abellio Greater Anglia.

De NS zag het aantal reizigerskilometers op het binnenlandse net in het eerste halfjaar met ruim 2 procent stijgen in vergelijking met een jaar eerder.

De nettowinst kwam echter uit op 56 miljoen euro tegenover 133 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2014. Die daling schrijft NS toe aan de verantwoording van enkele incidentele baten in 2014, waaronder de overeenkomst met Fyra-bouwer AnsaldoBreda en de vrijval van voorzieningen.

In maart 2014 werd overeengekomen dat de Fyra-hogesnelheidstreinen zouden worden teruggestuurd naar AnsaldoBreda, waarvoor de NS 125 miljoen euro kreeg. 

De investeringen van het spoorbedrijf stegen van 218 miljoen euro in 2014 naar 307 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2015, doordat er meer geld werd gestoken in nieuw materieel.

Zo zijn er op korte termijn extra sprinters nodig om de verwachte reizigersgroei het hoofd te bieden. NS heeft in april een contract met Stadler getekend voor de levering van 58 extra sprinters. Die gaan vanaf december 2016 rijden op diverse plekken in het land.

Aanbesteding

In het eerste halfjaar stapte de bestuursvoorzitter van het bedrijf op. Topman Timo Huges moest het veld ruimen vanwege onregelmatigheden bij een aanbesteding in Limburg. 

De NS-topman zou de aanbestedingsregels hebben overtreden door gevoelige informatie van concurrenten Arriva en Veolia door te spelen aan de eigen dochter Abellio, dat ook aan de aanbesteding meedeed en de aanbesteding won.

"NS maakt een turbulente periode door", aldus Roger van Boxtel, de per 1 augustus aangetreden president-directeur. "Opbouw van vertrouwen bij reizigers, politiek en overheid staat de komende tijd centraal."

De NS verwacht "uitdagende" jaren. Noodzakelijke verdere verbeteringen zullen druk op de financiële resultaten leggen. Bovendien zal de NS op de kosten moeten letten vanwege de nodige investeringen in materieel.