De Nederlandse detailhandel heeft in juni 4,7 procent meer omzet gedraaid dan in juni 2014. Dat is de grootste omzetgroei sinds juli 2008. 

Dat meldt Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. 

Het aantal verkopen lag in juni 5,1 procent hoger dan in juni 2014, de prijzen in de detailhandel lagen in die maand 0,4 procent lager. 

Over het gehele tweede kwartaal lag de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. De verkopen groeiden met 2,4 procent.

Vooral winkels in woninginrichting, drogisterijen en kledingzaken deden in juni goede zaken. Op het gebied van woninginrichting werd zelfs voor bijna 13 procent meer aan spullen verkocht. De woonzaken profiteerden van de aantrekkende woningmarkt.

De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet in juni met 3,1 procent stijgen. De omzet van supermarkten groeide met 3,7 procent, de omzet van de speciaalzaken kromp iets. 

Internet

De Nederlandse detailhandel zag verder de omzet via het internet flink stijgen met 28,1 procent. Een maand eerder bedroeg de omzetstijging nog 12,2 procent.

Het waren vooral de winkels waarbij de verkoop via internet een nevenactiviteit is (de zogenoemde multi-channelers) waarbij de online-inkomsten flink stegen. Zij zagen de omzet via het internet met 34,6 procent toenemen. Webwinkels zagen de omzet met 23,2 procent stijgen.

Weg omhoog

''De weg omhoog is definitief ingeslagen'', zei Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland, dinsdagmorgen al. De brancheorganisatie hoopt nog wel op een extra steuntje in de rug.

Van Golberdinge pleitte ervoor om het algemene btw-tarief van 21 naar 18 procent te verlagen. Dat zou volgens hem veel extra omzet en banen opleveren. En in de grensstreek kunnen winkeliers dan hun concurrentiepositie verbeteren ten opzichte van zaken in Duitsland en België, aldus de branchevoorman.