De Franse regering moet ervoor zorgen dat vrachtwagens die in Calais aankomen, blijven rijden en alleen stilstaan in daarvoor bedoelde veiligheidszones. 

Ontstaan er voor deze zones toch files, dan moeten de Franse autoriteiten sneller extra politiebeveiliging inzetten.

Dat is de strekking van een brandbrief die ondernemersorganisatie EVO woensdag samen met haar Belgische en Franse zusterorganisatie naar de regering in Parijs heeft gestuurd.

Calais is een verzamelplaats van vluchtelingen die proberen in vrachtwagens te klimmen om als verstekeling via de Kanaaltunnel Groot-Brittannië te bereiken. De problemen die hierdoor ontstaan, zijn de laatste tijd sterk toegenomen.

Volgens EVO wordt het risico op verstekelingen kleiner als vrachtauto's blijven rijden. Door extra beveiliging in te zetten als de vrachtwagens voor de beveiligde parkeerterreinen door verkeersopstopping toch komen stil te staan, moet worden voorkomen dat vluchtelingen alsnog hun kans grijpen.

Grote vertragingen 

Dat kan worden geregeld als de haven van Calais, de exploitant van de Kanaaltunnel (Eurotunnel) en de Franse overheid beter samenwerken.

De problemen in Calais zijn volgens EVO voelbaar tot in de Nederlandse fabriekshal. Producenten en handelaren leiden op dagen met grote vertragingen zo'n 500.000 euro schade per dag, berekende de organisatie al eerder.

Niet alleen de vertraging van de goederenstroom levert schade op, ook gebeurt het dat de Britse autoriteiten producten als bloemen of vleeswaren afkeuren als er verstekelingen in de laadruimte zitten. Leden van EVO die hun eigen producten vervoeren, krijgen daarnaast ook te maken met schade aan hun voertuigen.

EVO behartigt de belangen van 15.000 handels- en productiebedrijven.