Het steken van geld in startups is populair onder grote Nederlandse bedrijven, die met hun investeringen de nieuwe Facebook, Uber of Snapchat hopen te ontdekken. 

Aegon, Eneco, KPN en Microsoft Nederland hebben aangekondigd dit jaar zo'n 255 miljoen euro te reserveren voor investeringen in startups, zo meldt De Volkskrant op basis van een inventarisatie. 

Het totale bedrag dat door Nederlandse bedrijven wordt geïnvesteerd in startups ligt nog hoger. Andere grote bedrijven zoals KLM, EY, Heijmans en ING zetten ook geld opzij om in jonge bedrijven te steken, maar maken niet bekend hoe groot dat bedrag is.

Er wordt niet alleen in eigen land, maar ook buiten Nederland geïnvesteerd. Het fonds van Aegon zit bijvoorbeeld in New York en Philips werkt samen met een investeerder in Sillicon Valley. 

"Gevestigde bedrijven hopen dat de start-ups ze helpen tijdig te vernieuwen", aldus hoogleraar ondernemerschap Erik Stam tegenover De Volkskrant. Veel bedrijven zitten in de moeilijkheden sinds de crisis, en hopen met nieuwe, slimme toepassingen hun producten toegankelijker en goedkoper te maken.