De honderd bedrijven op het bedrijventerrein Park Rijk bij Schiphol zijn “woedend” over een nieuwe busroute die de Stadsregio Amsterdam wil gaan hanteren.

De bedrijven, verenigd in de coöperatie Park Rijk, voorzien dat het economisch belang wordt geschaad, omdat de nieuwe busroute niet door het terrein gaat, maar alleen aan de rand van het park stopt.

Volgens de coöperatie gaat het om een afgelegen plek die voor de 7200 werknemers van het bedrijventerrein op een veel te grote (loop)afstand ligt.

"De coöperatie zal zich met hand en tand tegen de plannen van de Stadsregio Amsterdam verzetten", aldus de bedrijven. Park Rijk zegt niet mee te werken aan de realisatie van de route door de benodigde grondverkoop en de aanleg van kabels tegen te houden.

Van de zes bushaltes in het park worden er vier geschrapt. Op dit moment maken ruim vijfhonderd werknemers dagelijks gebruik van de buslijnen, dat aantal groeit naar verwachting tot zevenhonderd in de komende jaren door uitbreiding van Schiphol Rijk.

Superhalte

"Aan de door Park Rijk zelf ontwikkelde plannen voor de aanleg van een beter gelegen ‘superhalte’ – waar alle lijnen samenkomen – is de Stadsregio Amsterdam tot op heden voorbij gegaan", zegt de organisatie.

Amsterdam vindt het plan van de bedrijven te duur, mede omdat er ideeën voor horeca en detailhandel bijkomen. Park Rijk wil meebetalen aan de realisatie, maar verzoeken tot overleg werden tot nu toe door de gemeente geweigerd.

Stadsregio Amsterdam was niet bereikbaar voor commentaar. Een woordvoerder verklaarde eerder in Het Parool dat het verdwijnen van de haltes te maken heeft met toekomstige ontwikkelingen.

"Als het naastgelegen terrein wordt ontwikkeld, kunnen we ook dat bedienen met de haltes op de nieuwe plekken", aldus de woordvoerder.