Een nieuwe organisatie, Stichting Datarechten, wil ervoor zorgen dat bedrijven en instellingen consumenten betalen voor het commercieel gebruik van hun persoonsgegevens.

Het gaat om een initiatief van jurist Olaf van der Vlies van advocatenbureau Van Batenburg & Van der Vlies uit Alphen aan den Rijn, die tevens voorzitter is van de stichting.

''Persoonsgegevens worden volop gebruikt voor commerciële doeleinden zonder dat de betreffende consument daar toestemming voor heeft gegeven en zonder dat daar een redelijke vergoeding tegenover staat. Daar willen wij een einde aan maken'', zegt Van der Vlies.

Consumenten kunnen zich bij de stichting inschrijven voor een bedrag van 21 euro per jaar. Dat bedrag wordt verrekend met de royalty's die de stichting denkt binnen te kunnen halen.

Licentieovereenkomst

Ook bedrijven kunnen zich inschrijven en een licentieovereenkomst sluiten met de stichting. Bedrijven die dat doen, mogen dan het Keurmerk Databewust voeren. Ook zij moeten betalen, waarbij het bedrag wordt bepaald door de aard en omvang van de onderneming.

Van der Vlies wil onder meer met Google en Facebook in gesprek. Hij wil niet zeggen wat deze bedrijven eventueel moeten betalen.

Hij benadrukt dat zijn stichting, die volgens hem enigszins vergelijkbaar is met een auteursrechtelijke organisatie als Buma/Stemra, geen winstoogmerk heeft en niet handelt in gegevens.

''Wij onderzoeken het gebruik van data en treden handhavend op om, indien nodig door te procederen, ervoor te zorgen dat consumenten de vergoeding krijgen waar zij recht op hebben", aldus Van der Vlies.