Rijkswaterstaat moet het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel toestaan nu de nieuwe Botlekbrug met storingen kampt.

Dit stelt verladersorganisatie EVO, waar handelaren en producenten zich melden met tienduizenden euro's aan schade door de storingen.

De belangenbehartiger van vijftienduizend handels- en productiebedrijven vindt het ''verbijsterend'' dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door storingen aan één brug nu honderd kilometer, zelfs via Noord-Brabant, wordt omgeleid.

Eerder deze week luidden vervoerders al de noodklok over de 'falende' Botlekbrug. Die zeggen dat ze bij iedere storing van en naar de Rotterdamse haven zestig kilometer moeten omrijden. Maar volgens EVO wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen door de storingen op de Botlekbrug wel honderd kilometer omgeleid.

Strop

De vertragingen in het goederenvervoer rondom Rotterdam betekenen een flinke financiële strop voor de handelaren en producenten van gevaarlijke stoffen, zegt EVO.

''Bedrijven die zuurstof voor ziekenhuizen, helium voor neonverlichting of gasflessen voor loodgieters, schilders en dakdekkers produceren, lijden door de vertragingen tienduizenden euro’s aan schade.''

De organisatie wil de gevaarlijke stoffen daarom onder een lagere snelheid en eventueel in colonne door de Botlektunnel laten vervoeren.

Rijkswaterstaat vindt het volgens een woordvoerster vervelend dat gebruikers hinder ondervinden van de storingen aan de nieuwe Botlekbrug maar is geen voorstander van het plan van EVO. "Wij proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken. Om veiligheidsredenen mogen er geen gevaarlijke stoffen vervoerd worden door de Botlektunnel."