'Nederlandse werven kunnen internationale positie verstevigen'

Nederland loopt internationaal voorop bij de bouw van superjachten. De zestien gespecialiseerde werven kunnen die "ijzersterke" positie verstevigen door naast het bouwen ook andere diensten aan te bieden.

Dat staat in een donderdag gepubliceerd rapport van ABN AMRO en brancheorganisatie HISWA.

"Er liggen kansen als superjachtbouwers ook buiten het eigen dok durven te denken", zegt analist Roderick Vos van ABN AMRO in een toelichting. "Een superjacht heeft onderhoud, bemanning en brandstof nodig. Door deze diensten aan te bieden, blijft een superjacht verbonden aan de werf", legt hij uit.

Door hun ligging lopen de Nederlandse werven wat onderhoud betref nu omzet mis. Het is volgens Vos verstandig om de mogelijkheden voor een onderhoudswerf in het buitenland te verkennen.

Ook het inzetten van superjachten vanuit Nederland voor commerciële doeleinden biedt volgens de analist kansen om meer omzet binnen te halen.

Marktaandeel

De Nederlandse werven leverden vorig jaar zestien superjachten af van langer dan 24 meter en haalden 27 opdrachten binnen. Gemeten naar totale wereldwijde omzet heeft Nederland met een omzet van zo'n 660 miljoen euro per jaar een aandeel van 17 procent op de superjachtmarkt. Alleen het marktaandeel van Italië (37 procent) en Duitsland (19 procent) is groter.

Nederland is marktleider in superjachten langer dan 40 meter en onderscheidt zich van de buitenlandse concurrentie op het vlak van innovatie en duurzaamheid. De gemiddelde prijs van een Nederlands superjacht ligt met 41 miljoen euro ver boven het wereldwijd gemiddelde van 24,4 miljoen euro.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie