'Jachtwerven moeten vernieuwen om leidende positie te behouden'

Nederlandse jachtwerven moeten vernieuwen en ontwikkelen om de leidende positie die ze internationaal bezetten te behouden.

Dit schrijven analisten van ABN Amro in een donderdag gepubliceerd rapport. Zo zouden de werven nu omzet mislopen doordat er geen onderhoudsdiensten worden aangeboden.

"Er liggen kansen als de superjachtenbouwers ook buiten het eigen dok durven te denken en de klant verder willen ontzorgen of juist verrassen", zegt Roderick Vos, sectoranalist Industrie van ABN AMRO.

"Een superjacht heeft onderhoud, bemanning en brandstof nodig. Door deze diensten aan te bieden, blijft een superjacht verbonden aan de werf. Qua onderhoud lopen de Nederlandse werven door hun ligging nu omzet mis. Het is verstandig om de mogelijkheden voor een onderhoudswerf in het buitenland te verkennen."

Vakmanschap

Vos benadrukt ook de noodzaak om leerlingen te blijven interesseren voor een baan in de maritieme sector om het vakmanschap te behouden. "Als de superjachtenbouwers zich blijven ontwikkelen op het vlak van innovatie en dienstverlening en dit Nederlandse erfgoed blijven promoten, bijvoorbeeld tijdens SAIL 2015, dan gaat de Nederlandse jachtenindustrie een zonnige toekomst tegemoet."

Vorig jaar leverden Nederlandse scheepsbouwers 16 superjachten van meer dan 24 meter af. Ook kregen de zestien werven er 27 opdrachten bij.

Nederland is wereldwijd marktleider in de groeiende categorie superjachten langer dan 40 meter. De gemiddelde prijs per superjacht ligt met 41 miljoen euro dan ook ver boven het wereldwijde gemiddelde van 24,4 miljoen euro. Het marktaandeel van Nederland is 17 procent, daarmee hoeft het alleen spelers als Italië (37 procent marktaandeel) en Duitsland (19 procent marktaandeel) voor zich te dulden

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie