Nederlands mannenmerk Suitsupply van start met Chinese expansie

De herenmodeketen Suitsupply opent zaterdag een winkel in Shanghai, na daar eerst een tijdje een pop-upwinkel gedraaid te hebben. Het nieuwe filiaal in de Chinese stad tekent "het begin van de expansie in China". 

Dat zegt oprichter en directeur Fokke de Jong tegen NU.nl. De komende paar jaar wil de onderneming naar tien tot veertien winkels groeien in China.

Na Shanghai staan Peking en Hongkong op het wensenlijstje van de directeur. "Mannenmode is belangrijk in de grote steden van China, mannen willen er goed uitzien", zegt De Jong. "Maar er is wel een flink gat tussen die grote en de kleinere steden."

De nieuwe winkel wordt gehuisvest in een volledig gerenoveerde oude villa met tuin met een totale oppervlakte van 600 vierkante meter in de opkomende wijk French Concession. "De Chinese overheid steunt ons omdat zij een ander soort retail wil, bereikbaarder, niet die van corruptie en de geschenkcultuur. De Chinese economie stort in en wij maken daar gebruik van", aldus De Jong.

De focus van het bedrijf ligt op Europa, de Verenigde Staten en nu ook Azië. Naast de tweede winkel in Shanghai zit er ook een eerste filiaal in Korea in de pijplijn.

Eigen pakkencultuur

Ondertussen droomt De Jong ook van Japan, maar dat lijkt nog een brug te ver. "Japan heeft een markt die heel erg op zichzelf staat, het heeft een sterke eigen pakkencultuur. Wat dat betreft is het toch echt een eiland."

Ook de eerste winkel in Afrika, die vorig jaar geopend is in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg, is vooralsnog geen doorslaand succes.

"Dat is best een lastig avontuur", zegt De Jong. "De markt is er wel, maar het is een enorme uitdaging om het te regelen, vanwege de mate van corruptie en arbeidswetten waar we tegenaan lopen. Het is geen makkelijk land."

Nieuwe winkelopeningen op het continent staan dan ook nog niet in de planning, hoewel De Jong het niet uitsluit. "Er is daar een aantal steden dat het goed doet, maar we moeten eerst goed kijken hoe we daarmee verder gaan."

Suitsupply Shanghai

Sydney

Ook hoopt het bedrijf zich op korte termijn te vestigen in de Australische stad Sydney. Daarmee lijkt de internationalisering van Suitsupply zich in een razend tempo te ontvouwen. Maar die enorme groei is maar schijn, vindt De Jong.

"We hebben in de Verenigde Staten de afgelopen vier jaar dertien, veertien winkels geopend. Dat is naar Amerikaanse begrippen niet veel. We kiezen bewust voor een beheersbaar, natuurlijk groeitempo. In China gaan we dit op dezelfde manier aanpakken."

"Als je me echter vijftien jaar geleden had gevraagd hoe Suitsupply er nu voor zou staan, had ik gezegd dat we al verder zouden zijn", zegt De Jong, die zijn bedrijf in 2000 als 26-jarige rechtenstudent oprichtte, in eerste instantie als webwinkel. "Door de oriëntatie op online was het vanaf het begin af aan al een internationaal concept. Alleen was de markt in die tijd nog niet klaar voor online."

Voedingsbodem

Online wijst de weg bij de uitbreiding van Suitsupply, aldus de directeur. "Op die manier bekijken we of we ergens een voedingsbodem hebben." Toch haalt het bedrijf 70 procent van zijn omzet uit fysieke winkels.

Dat Suitsupply tegen de huidige trend in de retailsector in gestaag blijft groeien, komt volgens De Jong onder meer door de keuze voor onconventionele winkellocaties.

"Zo hebben we in Shanghai gekozen voor een mooie oude villa in een opkomende wijk en hebben we in Chicago een dakterras. We zitten niet vast aan de standaard winkelstraten, dat bespaart geld en geeft veel vrijheid."

In de toekomst zal het aantal filialen van Suitsupply in Nederland echter juist gaan afnemen, zo verwacht De Jong.

"De komende vijf jaar gaan worden onze winkels groter, maar tegelijkertijd worden het er minder. Er komen steeds meer klanten die puur online leven, dat zie je in de Verenigde Staten al gebeuren. Dan heb je geen fijnmazig winkelnetwerk meer nodig, maar bijvoorbeeld één grote winkel in het noorden van Nederland, waar mensen een dagje naartoe komen."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie