'Omzet uit online boodschappen fors gestegen'

De omzet die Nederlandse supermarkten behalen uit online verkoop van boodschappen, is afgelopen jaar fors gestegen.

Dat meldt Syndy, een online platform voor productdata, basis van een rapport over de staat van de online verkoop door supermarkten.

Nederland behoort volgens het onderzoek tot de vier grootste markten op het gebied van online boodschappen, en was in 2014 tevens de snelstgroeiende.

De omzet uit de webwinkels van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo bedroeg in 2014 450 miljoen euro, 55 procent meer dan het jaar ervoor.

Het aantal mensen dat (deels) online boodschappen doet is nog beperkt, maar laat wel een stijging zien. In 2014 bestelde 15 procent van de Nederlanders die online winkelt ook wel eens op die manier boodschappen. In 2013 lag dat percentage op 11 procent.

Klein aandeel

Die 15 en 11 procent hebben betrekking op de Nederlande bevolking die op het internet producten koopt, ruim 70 procent.

Hoewel de inkomsten uit online verkoop groeien, betreft het nog een klein aandeel van de omzet. De totaalomzet van Nederlandse supermarkten bedroeg vorig jaar 33,8 miljard. De 450 miljoen euro voor online boodschappen vertaalt zich naar een percentage van ruim 1,3 procent.

De hoge servicekosten per bestelling zouden de groei van de markt nog in de weg staan in Nederland. 

Binnen de markt voor online boodschappen is Albert Heijn marktleider met een aandeel van 53 procent, gevolgd door Jumbo en Deen.

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie