Mediafonds onderzoekt lagere premie voor 'jonge' bedrijven

PNO Media, het pensioenfonds voor de media en creatieve sector, onderzoekt mogelijkheden om de premie te verlagen voor bedrijven met jonge medewerkers. 

Dit om het pensioenfonds aantrekkelijker te maken voor deze bedrijven. Dat zei een woordvoerder donderdag, na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

Een van de opties die worden bekeken is variatie in de zogenoemde doorsneepremie, die nu geldt voor alle deelnemers van het pensioenfonds. Dit 'solidariteitsbeginsel' pakt voor jongeren duurder uit ten opzichte van ouderen. Dat komt omdat jongeren hun geld langer kunnen laten renderen.

PNO wil de doorsneepremie niet helemaal afschaffen, maar maatwerk leveren. Dat betekent dat de doorsneepremie per aangesloten bedrijf kan verschillen, waarbij die voor bedrijven met jonge werknemers lager wordt. Bij bedrijven met relatief veel oudere werknemers zou de premie kunnen stijgen.

Het fonds is de effecten van een dergelijke systematiek nog aan het doorberekenen. Als die desastreus zijn, gaat het niet door, zegt de voorzitter van het fonds.

PNO Media heeft 15.000 deelnemers en wil graag meer bedrijven uit de creatieve sector binnenhalen. In die sector werken zo'n 280.000 mensen. Aansluiting bij het mediafonds is in tegenstelling tot de meeste andere sectorpensioenfondsen niet verplicht.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie