Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 19 procent meer online aankopen gedaan dan in hetzelfde kwartaal van 2014. 

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Er werden in het eerste kwartaal in totaal 35,6 miljoen transacties gedaan. In 2014 waren dat er nog 30 miljoen. 

Nederlandse consumenten gaven online samen 4,4 miljard euro uit, een stijging van 0,6 miljard vergeleken met vorig jaar. 78 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder deed in het eerste kwartaal tenminste één online aankoop. Dat is 4 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2014. 

Online bestedingen

Bron: GfK© NU.nl/Shannon Bakker

De overgrote meerderheid (80 procent) van de aankopen zijn producten, zoals kleding en electronica. De overige 20 procent bestaat uit diensten, zoals verzekeringen en reizen. 

Het aanbod aan pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties was de grootste drijvende kracht achter de toename van de online consumentenbestedingen. Deze segmenten waren samen verantwoordelijk voor 1,6 miljard euro aan omzet.

De grootste groei was te zien in de segmenten speelgoed en tickets voor attracties en evenementen. De online bestedingen aan speelgoed zijn in de eerste drie maanden van dit jaar gegroeid met 40 procent. Aan tickets voor attracties en evenementen besteedden Nederlandse consumenten 33 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2014.