Kappers boeken weer bijna net zoveel omzet als begin 2008, maar voeren nog wel fors minder knipbeurten uit.

Dat stelt het economisch bureau van ING donderdag op basis van een in de afgelopen week gehouden peiling onder 55.800 respondenten per dag.

Kappers zetten bijna 2 procent meer om dan twee jaar geleden. Daarmee is de omzet bijna weer terug op het niveau van vlak voor de crisis.

Maar er worden nu 12 procent minder kappersbezoeken en behandelingen afgehandeld dan in het eerste kwartaal van 2008. Consumenten laten hun haar minder vaak knippen en kiezen voor minder uitgebreide behandelingen.

Naweeën

"Mogelijk spelen de naweeën van de crisis een rol of kiezen meer mensen ervoor hun haar zelf, door hun partner of door een zwartwerkende kapper te laten knippen. Ook zouden hogere prijzen sommige consumenten ertoe kunnen aanzetten voor minder uitgebreide behandelingen te kiezen", stellen de onderzoeken.

Dat de omzet weer op het peil van voor de crisis is uitgekomen, heeft te maken met de hogere prijzen die kappers rekenen. 

Met name dameskappers vragen nu meer voor hun behandelingen. Vrouwen zijn gemiddeld 6 procent meer kwijt dan drie jaar geleden. Voor heren en kinderen zijn de tarieven in dezelfde periode met 3 procent gestegen.

Opvallend

Economen vinden het op het eerste gezicht opvallend dat de prijzen zo zijn gestegen, omdat de concurrentie in de kappersbranche is gegroeid. Er zijn nu 23.000 kappersbedrijven. Dat zijn er zesduizend meer dan in 2008. Een groei van ruim een derde.

Maar in de praktijk zijn er nauwelijks meer kapsalons bij gekomen, omdat er vooral kappers bijkwamen die zich als zzp'er laten inhuren. Het aantal werkende kappers is met ruim 45.000 ongeveer gelijk gebleven.

Knipbeurt

Zo'n 60 procent van de consumenten gaat een keer in de zes weken of eens per twee maanden naar de kapper. 

Ruim een kwart van de ondervraagden gaat maximaal vier keer per jaar of nog minder naar de kapper. Een op de tien gaat elke maand.

De gemiddelde consument telt gemiddeld 25 euro neer per kappersbezoek. Twee derde van de respondenten geeft tussen de 11 en 30 euro uit. Een op de tien spendeert 50 euro of meer.

Vrouwen geven jaarlijks meer uit aan de kapper dan mannen. Zij zijn goed voor twee keer zoveel omzet als de mannen.