Vervoerder Arriva zet in Limburg sterk in op bus- en treinreizen over de Duitse en Belgische grens heen. Het bedrijf profiteert daarbij ook van het feit dat de Deutsche Bahn eigenaar is van de vervoeder.

Dat blijkt maandag tijdens een presentatie van de plannen van Arriva voor het openbaar vervoer in Limburg.

Naast het busvervoer gaat Arriva vanaf december 2016 ook het regionale treinvervoer in Limburg regelen.

Voorzitter Anne Hettinga van de Raad van Bestuur van Arriva Nederland zegt dat er een directe verbinding komt met Aken via Heerlen naar Maastricht, en van Maastricht naar Luik. Verder komt er een snelle verbinding tussen Nijmegen en Maastricht.

Arriva streeft ernaar in Limburg 30 procent meer treinreizigers en 15 procent meer busreizigers te vervoeren. Er komt een regionaal bureau van Arriva in Heerlen.

NS

Gedeputeerde Patrick van der Broeck verwacht dat de samenwerking van Arriva met de NS goed zal lopen. ''Er komt geen nieuwe ijstijd'', zegt de gedeputeerde, doelend op de door fraude verloren aanbesteding door NS-dochter Abellio.

''De NS heeft na de gebeurtenissen van de afgelopen weken beloofd zich extra te zullen inzetten voor het openbaar vervoer in Limburg'', stelt Van der Broeck.

Na de fraude door Abellio gaf de provincie de concessie aan Arriva. Huidig vervoerder in Limburg Veolia is het daar niet mee eens en heeft aangekondigd naar de rechter te stappen. Veolia wil een nieuwe aanbesteding. Van der Broeck verwacht niet dat de rechter tot een andere conclusie komt, zegt hij maandag.

Bussen

Arriva begint vanaf december 2016 met 226 nieuwe bussen. Op de Maaslijn Nijmegen - Roermond komen extra treinstellen om de drukte op te vangen.

Voor de trein tussen Aken via Maastricht naar Luik zijn drie elektriciteitssystemen nodig. ''We zijn met een leverancier bezig dit voor elkaar te krijgen'', zegt Hettinga.

Vanaf 2026 moet hele complete busvervoer elektrisch zijn.