'Harde conclusies ACM over NS buitengewoon serieus nemen'

De harde conclusies die toezichthouder de ACM trekt over het gedrag van de NS rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, moeten ''buitengewoon serieus'' worden genomen. 

Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) zei dat woensdag.

"NS heeft de procedures rond de aanbieding van generieke diensten en voorzieningen onvoldoende geborgd binnen haar organisatie. Dit is zeer ernstig'', aldus de bewindsman.

Hij voegde eraan toe dat het spoorbedrijf zich niet alleen aan de wet dient te houden, maar ook de grenzen niet op zou moeten zoeken.

Cultuur 

Volgens de VVD is "de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de NS, van dochterondernemingen, van de top, ernstig in het geding". VVD-Kamerlid Betty de Boer wijst er op dat er eerder ook al vertrouwelijke NS-documenten werden doorverkocht aan treinbouwer Bombardier.

"Het lijkt erop dat er veel mis is in de interne bedrijfscultuur bij NS en dochters. De top draagt daar verantwoordelijkheid voor", aldus De Boer."Het is echt alle hens aan dek om dat vertrouwen te herstellen. De NS moet nu met een overtuigend verhaal komen om het vertrouwen te herstellen."

Fyra

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert laat aan NU.nl weten dat er bij NS nu echt iets moet veranderen. "We hebben eerst de Fyra gehad, nu dit. Het lijkt op elkaar", stelt hij.

"Dit is een cultuur die we niet moeten willen. Ik wil dat de onderste steen boven komt over de rol van de NS en van de NS-directie."

Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) deelt de opvatting van Van Helvert dat het tijd wordt om orde op zaken te stellen bij NS. "Wat ons betreft moet er eerst schoon schip worden gemaakt bij de NS, daarna kunnen ze pas weer meedoen met aanbestedingen", aldus Van Veldhoven.

Carla Dik-Faber van de Christenunie zegt het goed te vinden dat de NS het boetekleed heeft aangetrokken. Zij wil dat de staatssecretaris maatregelen neemt.

Dik-Faber wil van de staatssecretaris weten hoe dit in de toekomst wordt voorkomen. “Andere vervoerders zijn voor tijdelijke treinen vaak afhankelijk van NS, die tegelijkertijd ook concurrent is in het aanbieden van reizen op het spoor. De NS wordt wat mij betreft verplicht om mee te werken bij een verzoek om treinen van deze vervoerders.”

Reizigersorganisaties 

Reizigersorganisaties zien in de aanbestedingsfraude in Limburg geen reden om het vertrouwen in NS-baas Timo Huges op te zeggen, zoals vakbond FNV wel heeft gedaan. Zowel Rover als de Maatschappij voor Beter OV liet woensdag weten de topman toch te blijven steunen.

''Timo Huges doet veel om NS voor reizigers aantrekkelijk te maken. FNV dient dat te steunen'', stelde Rover. De Maatschappij voor Beter OV vindt dat de topman ''adequaat'' heeft opgetreden en noemt de actie van FNV ''ketelmuziek''.

Lees meer over:
ns

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie