Consumentenbond wil regels voor 'ambachtelijke producten'

Ambachtelijke producten in de supermarkt zijn vaak lang niet zo ambachtelijk als wordt beweerd. De Consumentenbond wil daarom dat er richtlijnen komen voor het gebruik van de term.

Consumenten verwachten bij een ambachtelijk product authentieke ingrediënten, bereiding door ambachtslieden en handwerk. In de praktijk is dit lang niet altijd het geval, zo blijkt uit onderzoek van de bond.

Zo bevatten de ambachtelijke zeezout & zwarte peper chips van Albert Heijn suiker, uipoeder, gistextract en aroma's.

De ambachtelijke Oma's Poffertjes van Lidl bevatten water, melkpoeder, aroma’s en emulgator. Deze zijn inmiddels uit de handel genomen, evenals de ambachtelijke eiersalade van Aldi en de ambachtelijke tartaar van Albert Heijn.

Consumenten zelf hebben weinig vertrouwen in ambachtelijke producten, vinden deze misleidend en te duur. Twee derde vindt het een marketingbegrip.

Volgens de Consumentenbond kan Nederland een voorbeeld nemen aan Ierland, waar de toezichthouder onlangs heeft voorgeschreven wanneer een product precies het predicaat ambachtelijk mag krijgen.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie