Buitenlandse winkelketens, met name op het gebied van mode, vestigen zich steeds vaker in Nederland. In 2014 traden achttien buitenlandse winkelketens toe tot de Nederlandse retailmarkt, waarvan vijftien in Amsterdam.

De hoofdstad blijkt populair, aangezien 35 procent van alle internationale winkelketens in Amsterdam is vertegenwoordigd.

Dat blijkt uit onderzoek van CBRE dat dinsdag is gepresenteerd. CBRE is naar eigen zeggen het grootste adviesbureau ter wereld op het gebied van commercieel vastgoed.

Volgens Marc van Tilburg, director research & consultancy van CBRE, heeft ondanks de toename van het aantal ketens, een flink deel van de in Nederland gevestigde retailers het momenteel moeilijk.

Amsterdam

Buitenlandse winkelketens die in Amsterdam neerstrijken, kiezen bij voorkeur grote winkelpanden op zogenoemde A1-locaties, plekken waar ''de passantenstromen" het grootst zijn, blijkt uit het onderzoek.

Grote buitenlandse modeketens die zich vorig jaar in Nederland vestigden, zijn onder meer & Other Stories (een dochterbedrijf van H&M), Stone Island en La Perla.

Londen is met 57,9 procent aanwezige buitenlandse retailers 's werelds meest internationale winkellocatie. De Britse hoofdstad wordt op de voet gevolgd door Dubai (55,7 procent) en Shanghai (53,4 procent).