
Bol.com sterkste retailmerk van Nederland
Dat blijkt maandag uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.875 Nederlanders.
Supermarktbedrijf Albert Heijn en drogisterij Kruidvat staan op de tweede en derde plaats van de ranglijst die tweejaarlijks gepubliceerd wordt. Hema, Ikea, Action, Lidl, Blokker, Gamma en Jumbo maken de top tien compleet.
Bol.com gooit onder alle bevolkingsgroepen hoge ogen, maar moet buiten de Randstad en onder vrouwen Kruidvat voor zich dulden. De drogisterijketen is volgens het onderzoek echter kwetsbaar door de sterke afhankelijkheid van koopjesjagers.
Onder 55-plussers is Lidl populair. Onder de totale bevolking staat de discounter op de zevende plaats, maar onder 55-plussers op de vierde plaats. Daarmee is Lidl onder deze groep vrijwel even geliefd als Albert Heijn.
H&M
Onder jongeren van achttien tot dertig jaar is de sterke positie van H&M opvallend. De modeketen staat onder de jongere Nederlander op de zesde plaats.
Warenhuizen hebben relatief veel merkkracht, ondanks dat een aantal van deze bedrijven het moeilijk heeft. Hema is het sterkste warenhuismerk, gevolgd door V&D op plaats vijftien en de Bijenkorf op positie 26 in de top honderd van sterkste merken.
Volgens het consultancybureau heeft Hema "ondanks de soms verontrustende berichten veel krachtige ingrediënten in huis om financieel succesvol te worden". De uitdaging voor V&D is een stuk groter, denkt de organisatie.
Het onderzoek brengt ook in kaart welke ketens de grootste groei kunnen verwachten. Ook op deze lijst neemt Bol.com de eerste plaats in. Daarnaast domineren discounters zoals Action, Lidl, Primark en Aldi de ranglijst.