Meeste schuldeisers Spyker stemmen in met akkoord

Een meerderheid van de schuldeisers van de in surseance verkerende sportwagenfabrikant Spyker heeft woensdag bij de rechtbank in Lelystad ingestemd met een voorstel voor een zogenoemd crediteurenakkoord.

Dat zegt een woordvoerder van de rechtbank.

Volgens het voorstel krijgen de betrokken crediteuren over hun vordering tot en met 12.000 euro het volledige bedrag betaald en 10 procent over het gedeelte van de vordering boven dat bedrag.

Veel crediteuren schieten er fors bij in, maar het alternatief is een faillissement en in dat geval zouden ze naar al hun centen kunnen fluiten. De totale schuldenlast van Spyker bedraagt 44 miljoen euro.

De rechtbank neemt volgende week vrijdag een definitieve beslissing over het akkoord. Als de rechtbank het akkoord goedkeurt, kan de sportwagenfabrikant uit surseance komen.

Faillissement

Spyker werd in december vorig jaar failliet verklaard, maar in hoger beroep werd dat besluit in januari vernietigd door het gerechtshof in Leeuwarden en kreeg het bedrijf weer uitstel van betaling (surseance). Dat gebeurde nadat een investeerder een bedrag van 4,3 miljoen op de rekening had gestort, waardoor een crediteurenakkoord mogelijk werd.

Van doorslaggevend belang daarbij was de overeenstemming die werd bereikt met de curator van Saab GB, met een vordering van 24,9 miljoen euro de grootste schuldeiser. Saab GB neemt genoegen met een uitkering van 61.000 euro. Daarnaast is overeengekomen dat een derde voor 48.000 euro aandelen Spyker van deze crediteur koopt.

Exclusieve sportwagens

Spyker probeerde onder leiding van ondernemer Victor Muller jarenlang voet aan de grond te krijgen als fabrikant van exclusieve sportwagens. Meer dan een handvol per jaar werden er echter nooit afgeleverd. Veel geld ging verloren aan een mislukt avontuur in de Formule 1 en de rampzalig verlopen overname van het roemruchte maar zieltogende luxemerk Saab.

Mocht de surseance worden opgeheven, dan is het de vraag of Spyker weer daadwerkelijk actief kan worden als autoproducent. Muller, die woensdagavond niet bereikbaar was voor commentaar, toonde zich daar eerder optimistisch over. Hij zag mogelijkheden om met een Amerikaanse partner door te gaan als fabrikant van elektrische auto's.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie