Winkelverkopen nemen verder toe

Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal 2 procent meer verkocht dan een jaar eerder.

Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend.

De winkels draaiden voor het vierde achtereenvolgende kwartaal beter dan in het voorgaande jaar. Daarbij was de groei in de eerste drie maanden van dit jaar even sterk als in het laatste kwartaal van 2014.

Verkopers van voedingsmiddelen zagen de verkopen in het eerste kwartaal met 1,2 procent stijgen. In de non-foodsector werd 2,1 procent meer verkocht.

De sterkste prijsdaling in tien jaar zette wel de omzet onder druk. Die groeide gemiddeld slechts met 0,2 procent. Vooral bovenkleding en consumentenelektronica werden aanzienlijk goedkoper.

Online

De omzet die winkeliers online binnenhalen groeide vorig kwartaal veel harder dan de totale opbrengsten van de winkelbranche.

De omzet van internetwinkels nam met 18 procent toe, waarbij vooral bedrijven die de internetverkoop combineren met echte winkels een sterke groei lieten zien. Die zogeheten 'multi-channelers' zagen de omzet met bijna een kwart toenemen, waar pure internetverkopers een groei van ruim 14 procent boekten.

Internetverkoop vormt ondanks de sterke groei nog altijd maar 7 procent van de totale opbrengsten van de detailhandel. Ondernemers die zich alleen op internet richten bedienen twee derde van de markt.

Te klein

Detailhandel Nederland constateerde dat de vrije val van de totale markt is gestopt en ''de weg omhoog definitief is ingeslagen''. De groei is echter nog te recent en klein om het verlies van voorgaande jaren te compenseren, zo stipte de organisatie aan.

Ook merkte Detailhandel Nederland op dat de verschillen in regels, nu integratie van fysieke en online verkoop vergevorderd is, beginnen te knellen. Er wordt dan ook gepleit voor het vernieuwen van veel regels.

''Winkeliers experimenteren bijvoorbeeld met thuis bezorgen op zondag, maar mogen in sommige gemeenten nog altijd niet de fysieke winkel openen op die dag. Aan de consument is dat niet uit te leggen'', aldus Detailhandel Nederland.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie