'Rotterdamse haven gaat zelf treinverbinding opzetten'

Het Havenbedrijf Rotterdam wil spoorlijnen opzetten tussen midden-Europa en de Tweede Maasvlakte.

Dat zegt de directeur van de Rotterdamse Haven Allard Castelein tegen het Algemeen Dagblad.

De topman gaat geld steken in een betere verbinding met midden-Europa via het spoor. "Als wij niets doen, komen die treinen er niet," zegt de haventopman Allard Castelein.

De Tweede Maasvlakte is volgens Castelein de snelste containerhaven van Europa, maar volgens hem kan de haven er alleen van profiteren als de gehele transportketen goed georganiseerd is.

Castelein wil starten met een goede verbinding naar het zuiden van Duitsland. "We zijn Europa's grootste haven, maar Hamburg is daar marktleider." De verklaring van Castelein is dat er meer treinen van en naar de noord-Duitse concurrent gaan.

Zelfstandig

De president-directeur van het Havenbedrijf wil dat de nieuwe treinverbinding binnen zes jaar zelfstandig is. "Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing."

Hoeveel geld het Havenbedrijf in de spoorlijnen steekt is niet bekend. De Rotterdamse Haven noteerde vorig jaar een omzet van 660 miljoen euro en een winst van 215 miljoen euro.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie