Bierbrouwer Grolsch bestaat vier eeuwen

Bierbrouwer Grolsch in Enschede bestaat 400 jaar. De Nederlandse bierbrouwerij, werd in 1615 op 11 mei opgericht.

Grolsch eert in het jubileumjaar in zijn reclamecampagne drie bepalende figuren uit het verleden. Te beginnen met Peter Kuijper, de zeventiende-eeuwse meesterbrouwer uit Grol (Groenlo) in de Gelderse Achterhoek.

En Theo de Groen, de man die in 1897 de Grolsche brouwerij kocht en in datzelfde jaar de iconische beugelfles introduceerde. De familie De Groen zou nog jarenlang eigenaar blijven van het bedrijf.

Het was ook Theo de Groen die in 1949 reclamemaker Gerard Brummer aannam. Dat bleek een gouden greep. Brummer, die later zou toetreden tot de directie, bedenkt eind jaren vijftig een reclamecampagne met de slogan 'Vakmanschap is Meesterschap'.

Bescheiden aandeel

Deze op een na grootste bierbrouwer ter wereld SABMiller kocht Grolsch eind 2007 voor 816 miljoen euro. Daarmee kwam er ook een einde aan beursnotering die Grolsch vanaf 1984 had en aan de betrokkenheid van de familie De Groen.

Koninklijke Grolsch heeft met een productie van circa 2,6 miljoen hectoliter relatief een bescheiden aandeel in de totale bierverkoop van SABMiller, die vorig jaar uitkwam op 245 miljoen hectoliter.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie