V&D wil over twee jaar winst maken

Warenhuisketen V&D wil over twee jaar winstgevend zijn door de besparingen op loon en huur die het bedrijf van plan is door te voeren.

Dit verklaart de onderneming vrijdag bij de presentatie van de nieuwe strategie. 

Volgens V&D-topman John van der Ent zijn de loon- en huurverlagingen gerechtvaardigd. "Als je nu dit bedrijf zou beginnen, betaal je 20 procent minder loon en 30 procent minder huur", stelt Van der Ent.

"V&D moet veranderen op alle fronten. in de paniek die in januari en februari is ontstaan is er volop op kostenreductie ingezet, maar dat is niet de goede volgorde. Je moet eerst een plan hebben, daarna kunnen we met elkaar in gesprek gaan."

Als onderdeel van de nieuwe strategie gooit V&D zijn assortiment op de schop en gaat het bedrijf meer focussen op vrouwen. In aanvulling op de structurele verlaging van de loon- en huurkosten wil V&D slimmer inkopen. Dat is de nieuwe strategie waarmee topman John van der Ent het noodlijdende winkelbedrijf uit de problemen wil helpen.

Lokaal ondernemerschap

De inkoop wordt voortaan minder centraal gestuurd en meer afgestemd op de regionale behoefte. Bedrijfsleiders krijgen zo meer ruimte voor lokaal ondernemerschap, zei Van der Ent vrijdag bij de presentatie van de plannen.

V&D, dat al jaren verlies lijdt, doet het naar eigen zeggen nog altijd goed op het gebied van heren- en kindermode. Maar bij dameskleding en lifestyle-artikelen heeft het afgelopen jaren terrein verloren. Daarom is het volgens Van der Ent ook belangrijk dat de collecties vaker worden vernieuwd om deze actueel te houden.

Eigen merken 

De directeur wil van de plaatselijke V&D 'weer de winkel van de stad' maken. De rekken moeten volhangen met eigen merken en andere merken ''waarvoor je speciaal naar V&D komt''.

Ruim een maand geleden begon V&D met het uitgebreid peilen van de mening van zijn klanten. Ook werden brainstormsessies met medewerkers gehouden. Dat leverde duizenden ideeën en suggesties op. ''Een aantal daarvan kunnen we op korte termijn invoeren, andere vragen meer tijd.''

Veel vernieuwing wordt al snel zichtbaar. Het Prijzencircus, de bekende kortingenperiode van de keten, verandert wat van opzet. Activiteiten als yogaworkshops moeten meer klanten naar de winkels lokken.

Video: 'V&D straks klaar met snijden in de kosten'

La Place 

Op modegebied zal meer worden samengewerkt met fashionbloggers en er komt in een aantal filialen een proef met online toepassingen in de winkel, met terminals en iPads. Volgend jaar wil V&D onder meer het eigen restaurantmerk La Place gebruiken voor de verkoop van kookgerei, serviesgoed en bestek.

Topman Van der Ent zegt over de nieuwe strategie: "Wij worden nooit een prijsvechter. We moeten niet met te grote en te frequente prijsacties komen. Als je dat te vaak doet, komen je marges onder druk en ben je niet meer verrassend."

Hij neemt het verder op voor de huidige eigenaar van V&D, investeringsmaatschappij Sun Investments. "Ik vind Sun Capital geen slechte aandeelhouder", aldus de directeur. "Op dit moment is het nu zelfs een uitstekende aandeelhouder voor ons. We krijgen steun als we een plan hebben. Bij andere investeerders waren we veel duurder uit geweest."

Acute problemen

Het warenhuis raakte begin dit jaar in acute financiële problemen. Met veel verhuurders zijn inmiddels afspraken gemaakt over het verlagen van de huur voor de winkelpanden.

Het concern wil ook korten op de salarissen. Daarover is V&D nog in een juridische strijd verwikkeld met de vakbonden. De inzet van V&D is om zoveel mogelijk winkels open en zoveel mogelijk medewerkers in dienst te houden, aldus het winkelbedrijf.

Lees meer over:
V&D

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie